nedjelja, 16. kolovoza 2015.

Čak je i njima previše


Čitam evo izvještaj jednog riječkog vjeroučitelja s nedjeljne mise. Izgleda da mu se nije dopala glazba na misi, tj. mjesto da ga oduševi poput većine nazočnih vjernika, u njemu je izazvala suprotan učinak duboke uznemirenosti i žalosti. Ako sam dobro shvatio, glavni je krivac pjevanje pjesme Oči boje lavande za vrijeme pretvorbe. Nije mi baš jasno kako je to funkcioniralo. Valjda je zbor kod podizanja Hostije po uzoru na neke hrvatske krajeve gdje se pjeva "Zdravo Tijelo Isusovo, na oltaru posvećeno" zapjevao refren:
Ja poželim noćas oči boje lavande
i bisere njene što ih usnama skriva
vrati mi Bože oči boje lavande
jer sutra će kiše isprati sve, isprati sve
Moram priznati da mi riječi baš i ne odgovaraju prigodi. Možda je zbor dodao vlastiti tekst? To bi onda bila prava inkulturacija.

Zanimljivo je primjetiti da je navedeni vjeroučitelj za to vrijeme molio krunicu. Jest da bi ga bl. Pavao VI. zbog toga mrko pogledao, ali prethodnim papama to ne bi smetalo.

Mislim da je glavni problem na toj misi bio što župnik nije dovoljno dobro objasnio sve dijelove mise prigodnim kratkim komentarima i usporedbama. Jasno da se vjernik može u tom slučaju naći izgubljen. Jučer se pjeva Boney M, a danas Mladen Grdović, ta svatko bi se našao smućen! Evo vrlo kratkog uvoda koji je mogao napraviti između Sanctusa (tj. odgovarajuće zamjenske pjesme) i onoga što slijedi:
Dragi vjernici, braćo i sestre, još jednom dobrodošli na ovo euharistijsko slavlje! Nahranili smo se sa stola riječi, a uskoro ćemo se nahraniti s euharistijskog stola. Isus želi da se svi pričestimo kao što smo čuli u današnjem evanđelju jer samo tako možemo živjeti zajedništvo koje smo došli ovdje danas slaviti. I zato ćemo nakon što se prisjetimo onoga što je učinio na posljednjoj večeri kad nam je darovao sebe u kruhu i vinu zapjevati pjesmu nadahnutu biblijskim slikama iz Knjige mudrosti i Pjesme nad pjesmama. Zbor koji nam tako lijepo danas pjeva, zahvaljujem posebno voditelju zbora gospodinu Milanu, povest će nas u pjesmi žudnje za Gospodinom. Ta žudnja krije se ovdje pod slikom ljubavi muškarca prema ženi. Teologija tijela koju je otkrio Veliki Papa Ivan Pavao Drugi govori da je to ista ljubav kojom moramo pristupati Isusu u ovom sakramentu zajedništva. I zato. Tebe, zato, molimo: rosom Duha svoga...
Ovo je, dakako, vrlo vrlo kratka skica mogućeg komentara. Da je župnik tako napravio, vjerujem da bi i ovaj vjeroučitelj bio umiren i ne bi poslije išao gledati nekakve čudne dokumente s latinskim nazivima.

Broj komentara: 26:

  1. Zaboravio sam spomenuti da ta pjesma sadrzi i druge vrlo prigodne motive, poput "molin se pred ikonom svetom", "tuga i bol ne idu u raj", "sanjao san kako letis u krilu andjela", "sad je i Bog na tvojoj strani". Zapravo, sad mi je jasnije kako je odbor za liturgijska slavlja navedene zupe odabrao ovu pjesmu.

    --------------------

    Kazu da ljubis nekog boema
    skitnicu neku, da druga si zena
    a ja san skoro lud od tvoga otrova
    i molin se pred ikonom svetom
    ljubavi moja

    Ref.
    Ja pozelin nocas
    oci boje lavande
    i bisere njene
    sto ih usnama skriva
    vrati mi Boze
    oci boje lavande
    jer sutra ce kise
    isprati sve, isprati sve

    Mjeseca srebro, i sunca sjaj
    tuga i bol ne idu u raj
    sanjao san kako letis u krilu andjela
    sad je i Bog na tvojoj strani
    ljubavi moja

    Ref. 2x

    OdgovoriIzbriši
  2. Odgovori
    1. A valjda je zbor dovoljno kvalitetan da moze promijeniti aranzman u skladu s vjernicima na misi.

      Izbriši
    2. Hehe... strašno.

      Već vidim kako bi Gospodin Isus uzo bič u ruke i sve ih rastjerao iz crkve. I to bi napravio iz milosrđa kako je i one trgovce iz hrama istjerao.

      Izbriši
  3. Za tog se župnika može reći da bi htio biti moderniji i od samoga pape. Ne samo da na repertuaru ima prevedene protestantske pjesmuljke , nego je uvrstio i domaći hit. S time pokazuje da i mi imamo vrhunskih sakro ostvarenja samo se trebamo ohrabriti i uvrstit ih u liturgiju. On je toliko napredan da je shvatio da ljudi to vole.Iz naroda za narod. Za svakoga ponešto. Red pjesme , red plesa , red čudesa.Bilo bi dobro kad bi vjernici mogli glasati i sa milodarom ubaciti papirić sa svojom željom.Župnik bi se mogao potruditi i dovesti izvođača sa najviše glasova. To bi oživilo i napunilo crkve. Robelar

    OdgovoriIzbriši
  4. Oči boje lavande je stvarno jedna lijepa pjesma i vjerujem da bi pristajala na većini misa za mlade. Ima sve, emocije, ljubavni zaplet, spominje Boga, anđele, uglavnom pjesma i pol za ulet djevojci pod misom.
    U moje vrijeme jedina je prilika bila pružanje mira, eventualno kod naprednijih svećenika držanje za ruku kod Očenaša. Tek kasnije sa pojavom Fidesa i prvih protestantskih obrada, koliko toliko bi se moglo njihati uz neku framašicu. Naravno ukoliko niste imali peh poput mene da sam se baš namjerio na ljepoticu pa su je uvijek birali za čitačicu i onda bi uvijek bila oko oltara. Kasnije kad je prestala čitati već je bilo kasno, jer je završila sa jedinim bogoslovom koji se skinuo, naravno ne zbog nje, niti je ona imala namjeru zavesti bogoslova, ali svejedno u toj nepravednoj borbi ja iz klupe protiv njega na oltaru, ja sam izvisio. E da sam ja tada imao ovakav vjetar u leđa, pa da su nam se mogli pogledi susresti dok zbor pjeva "...ljubavi moja, imaš oči boje lavande" ne bi ovome prošle jeftine fore tipa "stvarno si lijepo čitala" a ni R nije znala izgovoriti.
    Nema veze, čujem da su danas sretni, on je uspješni vjeroučitelj, izv.dijelitelj pričesti, ona je i dalje vrlo aktivna u župi, župnom karitasu, vodi molitvenu zajednicu, a trebala bi uskoro i doktorirati na teologiji. Kad sam čuo koja joj je tema doktorata shvatio sam da nam ionako nikad nije bilo suđeno. Naime doktorat joj je na temu jednog od mojih koncilskih "ljubimaca", naziva Ostavština Karla Aahnea (nisam zločest ali jadna nikad nije uspjela savladati R).
    Sve u svemu mislim da je lijepo da danas vjernici imaju više prilika za iskazati emocije pod misom.

    Ferdinand Zvonimir

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ajoj ti si bar mogao pruziti mir. Kod nas je bilo nesto sto se zove muska i zenska strana crkve bozemiprosti, pa ako pridjes na tudju stranu odma si mimosvit. Leon

      Izbriši
  5. http://narod.hr/hrvatska/otocic-krapanj-mjesto-gdje-mladi-dolaze-na-svoju-godisnju-dozu-duhovnog-punjenja-baterija

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Super mi je ova slika na kojoj djevojka dogovara sto se pjevati, npr. za Slavu se pjeva "Velik si". To bi kao bilo pod normalno, a trebali bismo se sablaznjavati ("cipelarenje Isusa") zbog Oci boje lavande.

      Izbriši
    2. Iz svjedocanstava (razlicite osobe):

      "Meni je drago da sam svojom svirkom uspjela koliko- toliko uljepšati ljudima mise i dane ovdje. Predivno mi je još to što se držimo za ruke za vrijeme Očenaša i što se stvarno može osjetiti zajedništvo, zajedništvo u Kristu."

      "Ispovijed mi se svidjela i nijemi prvi put da se ispovijedam „bez rešetki“, no sve u svemu mi se svidjelo."
      http://www.kursiljo.com/krapanj/item/265-polarno-osvjezenje-usred-krapnja


      "Meni osobno najjači doživljaj tjedna bilo je pokorničko bogoslužje koje je održano kao gozba grešnika na koju je Isus (vlč. ***) pozvao klauna i intelektualca, prosjakinju i aristokratkinju, rabina i prostitutku, poslovnu ženu, crnca i izranjenog siromaha. "

      "Za kraj jedna glazbena krapanjska: »Osjećam se dobro i volim Kursiljo. Osjećam se dobro i volim Kursiljo. Dobro. Kursiljo. Bog je ljubav.«"
      http://www.kursiljo.com/krapanj/item/163-da-budu-jedno-iv-17-11b


      "Sve mise i pjesme su bile više nego izvanredno praćene brojnim pjevačima i sviračima, a posebna je bila misa zadnje večeri u suton na obali, gde je i nakon zalaska sunca Svjetlo ostalo s nama, te smo imali priliku spaliti svoje brige i grijehe kao znak da ih Isus sve preuzima na sebe, oprašta i nosi umjesto nas. "
      http://www.kursiljo.com/krapanj/item/160-2014-krapanj-drugi-studentski

      Izbriši
    3. Gledam fotke sa ovog pokorničkog bogoslužja i samo si mislim kakvi bi napadi bili da moja malenkost negdje napiše bezazleni, naivni (kakav uostalom ja i jesam), dobronamjerni komentar tipa „samo još fali da svećenik dovede klauna, rabina i prostituku na oltar i drži vino u birtaškoj čaši …“ .
      Mogu samo probati zamisliti što bi bilo, „FZ ismijava Crkvu“, „FZ ne poštuje svećenike“, „FZ ispoljava frustracije jer nije ispunio svoje dječačke snove da bude trajni đakon“ i slično. Naravno da mi nitko nakon toga ne bi rekao oprosti.
      Nema veze, meni je i ovo barem mala satisfakcija za sve one isplakane noći u Taboru gdje je moja nježna, neiskvarena duša odlazila zaliječiti duhovne rane nastale bezobzirnim napadima. Iako rane još uvijek nisu zavidane, bar sam savladao govor u jezicima (po Europassu sam sad B2)… To je valjda ono kad kažu da kad se jedna vrata zatvore, druga se otvore ili tako nekako.

      Ferdinand Zvonimir

      Izbriši
  6. Izvorni izvođač pjesme nije Mladen "Schumacher" Grdović, već izvjesni zadarski duo "Pino i Denis". Ako me sjećanje ne vara, u spotu se Pino (ili Denis?) doista molio pred ikonom. Jedan me svećenik svojedobno uvjeravao da to uopće nije ljubavna pjesma, već pjesma očajnog oca o svojoj kćeri narkomanki...Pa eto, ako je ta interpretacija točna, možda je netko podsvijesno htio povezati transupstancijaciju sa korištenjem supstancija o kojima navodno govori pjesma ("ja sam lud od tvoga otrova i molim se pred ikonom svetom...").

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. U tom slucaju kratka natuknica (bez spominjanja srednjovjekovnih pojmova) bi isla otprilike:
      Bog uzdize i oplemenjuje nase zelje. Kao sto narkoman zudi za novom dozom droge, tako i nasa dusa treba zuditi za onim sto nas nece otrovati, nego ce nam dati snagu da poput Ilije hodamo simbolickih 40 dana kroz pustinje individualizma i sebicnosti i u njih unosimo svjetlo uskrsloga Gospodina koji nam se daje u znakovima kruha i vina...

      Izbriši
  7. Svakog utorka u 20 sati naši mladi , većinom osvješteni vjernici studenti , priređuju Majci Božjoj Kamenitih Vrata predivne koncerte. I to uglavnom strane prijevode onih koji ju uopće ne priznaju za Majku Božju. Red pjesme , red plesa , red čudesa. Molitva krunice između. Mladi su oduševljeni . To znaju biti pravi mini koncerti velike umjetničke vrijednosti . Nažalost, na drugoj strani sprovodi , na što je upozorio i moj župnik , uglavnom imaju obavezno dvije pjesme . To su : 1. Ima jedna duga cesta , navodno napisana od pape , i 2. Otišo je otac moj polako ,od Kiće Slabinca. Mislim da oba tekstom ne odgovaraju ispaćaju pokojnog u vječnost. Robelar

    OdgovoriIzbriši
  8. Odgovori
    1. Ne stignem provjeravati ovaj video je li u skladu s katolickim ucenjem. Molim vas da ako vec stavljate duze videe opisete o cemu se radi i tko su autori. Ne bih htio reklamirati protestantska apokalipticna ucenja.

      Izbriši
  9. Neka vas, braćo moja, ne bude mnogo učiteljâ! Ta znate: bit ćemo strože suđeni. Doista, svi mnogo griješimo. Ako tko u govoru ne griješi, savršen je čovjek, vrstan zauzdati i cijelo tijelo. Ubacimo li uzde u usta konjima da ih sebi upokorimo, upravljamo i cijelim tijelom njihovim. Evo i lađâ: tolike su i silni ih vjetrovi gone, a neznatno ih kormilo upravlja kamo kormilarova volja hoće. Tako i jezik: malen je ud, a velikim se može ponositi.

    Evo: kolicna vatra koliku šumu zapali! I jezik je vatra, svijet nepravdâ jezik je među našim udovima, kalja cijelo tijelo te, zapaljen od pakla, zapaljuje kotač života. Doista, sav rod zvijeri i ptica, gmazova i morskih životinja dade se ukrotiti, i rod ih je ljudski ukrotio, a jezik – zlo nemirno, pun otrova smrtonosnog – nitko od ljudi ne može ukrotiti.
    Njime blagoslivljamo Gospodina i Oca, njime i proklinjemo ljude na sliku Božju stvorene: iz istih usta izlazi blagoslov i prokletstvo. Ne smije se, braćo moja, tako događati! Zar vrelo na isti otvor šiklja slatko i gorko? Može li, braćo moja, smokva roditi maslinama ili trs smokvama? Ni slan izvor ne može dati slatke vode.

    Je li tko mudar i razborit među vama? Neka dobrim življenjem pokaže svoja djela u mudroj blagosti. Ako u srcu imate gorku zavist i svadljivost, ne uznosite se i ne lažite protiv istine! Nije to mudrost koja odozgor silazi, nego zemaljska, ljudska, đavolska. Ta gdje je zavist i svadljivost, ondje je nered i svako zlo djelo. A mudrost odozgor ponajprije čista je, zatim mirotvorna, milostiva, poučljiva, puna milosrđa i dobrih plodova, postojana, nehinjena. Plod se pak pravednosti u miru sije onima koji tvore mir.
    - Jak 3, 1-18

    Nesmotren govori kao da mačem probada,
    a jezik je mudrih iscjeljenje.
    - Mudre Izreke, 12, 18

    Pravednikova usta rađaju mudrošću,
    a opak jezik čupa se s korijenom.
    - Mudre Izreke, 10, 31

    L

    OdgovoriIzbriši
  10. Toma ja bih zaista voljela znati je li valjana Misa na kojoj sam bila na Trsatu 15.8.2015 u 11.30. Svećenik je počeo Misu znakom križa da bi žena preuzela i rekla a sad ćemo imati Misu jednostavnu i skromnu te je izmolila pokajanje umjesto svećenika Gospodine smiluj se i izrekla pružite mir jedni drugima pred Jaganjče, završnog svečanog blagoslova koji pripada blagdanima nije bilo kao ni nekih svećanijih elemenata np.zvonce ili tamjan... Sutradan uz sve to prijateljica mi javlja da je svećenik sjeo, a žene u civilu sz dijelile Pričest. Što ako je svećenik skratio i riječi Posvećenja... Je li valjana ta Misa?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Pa euharistijska molitva je na novoj misi glasna (uz mikrofon), valjda ste culi sto je govorio kod pretvorbe?!

      Slobodno poslikajte ili snimite takve situacije i posaljite mi na mail. Treba iskoristiti jos vrlo kratko razdoblje dok vjernici u Hrvatskoj vecinski imaju negativnu reakciju prema takvim stvarima. Kroz nekoliko godina ce to sve biti potpuno normalno kao sto su danas citacice, ministrantice, izvanredni djelitelji pricesti itd.

      Prije nekoliko godina su u mojoj zupi uveli za misu Vazmenog bdjenja posao komentatora (laika) koji svako malo s ambona objasnjava sto ce se dogoditi na misi. Pretpostavljam da je gospodja koju spominjete imala slicnu zadacu na Trsatu.

      Izbriši
    2. U jednom trenutku svećenik može pomisliti da je svejedno što radi za oltarom, dok god to odgovara njegovim idejama. Treba nam reći. Treba paziti na svećenike da ne zastrane. Normalno, u ljubavi i pristojno. Mnogo se može pomoći na taj način.

      Izbriši
    3. Da, uz ovo što sam navela imala je i tu zadaću. Nisam bila spremna na snimanje jer sam išla na hodočašće očekujući redovnu situaciju. Ostala sam zatečena, ali sad znam što mi je činiti. Hvala na odgovoru. Što se tiče savjeta direkt svećenicima tu smo se i ja i prijatelj opekli pa sad tu idem sa daleko većim oprezom. Ovoga svećenika ne poznajem i radije izabirem moliti za njega i druge svećenike.

      Izbriši
  11. Vezano za temu baš je jučer na CMC bila snimka festivala duhovne glazbe Bonofesta u crkvi sv. Filipa i Jakova u Vukovaru https://www.youtube.com/watch?v=M_R3er2AjvY. I baš mi danas padne u ruke knjižica Masonski plan za uništenje Katoličke Crkve gdje pod čl. 7 i 8 stoji: "Odstranite svetu glazbu orgulja. U crkvu uvedite gitare, harfe, udaraljke i grohotni smijeh. To će narod odvratiti od osobne molitve i od razgovora s Isusom. Oko oltara izvodite liturgijske plesove, priredbe i koncerte u nadražujućim haljinama.
    Oduzmite sveti značaj pjesmama Majci Božjoj i sv. Josipu. Njihovo štovanje nazovite idolopoklonstvom. Učinite smiješnim one koji ustraju u tome. Uvedite protestantske pjesme. To će proizvesti dojam da Katolička Crkva, konačno priznaje da je protestantizam prava vjera ili da je u najmanju ruku jednak Katoličkoj Crkvi.

    Marinus.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Kao da se taj bonofest ne moze odrzati negdje u nekoj dvorani, nego bas mora u crkvi.
      Kako je neprimjereno to plesanje ispred Isusa u svetohranistu.
      Tko zna sto je tim mladim u glavama, i ako su imalo pametni udaljit ce se od tih stvari, naravno za sve je potrebna suradnja sa Bozjom miloscu.

      Izbriši
    2. Pa dobro već i same orgulje su diskutabilne ako krenemo u raciju, a ako ćemo ruku na srce najljepša glazba i najprimjerenija liturgiji je čisti ljudski glas. Ivan

      Izbriši
  12. Jedan lijepi primjer krpanja rupa na Novus Ordo Titanicu :-)

    Fighting Abuses: Bishop Milton Kenan Júnior of Barretos, Brazil, has published a decree against five liturgical abuses. He asks the faithful not to walk around in the church and talk during the kiss of peace. The celebrant should not leave the sanctuary for this rite. He also orders the priests not to remain seated while extraordinary ministers distribute Holy Communion. For Communion under the two species the bishop clarifies that the faithful are not allowed to dip the host into the chalice themselves or that they are not allowed to receive a hoste in their hands which was dipped into the chalice by the priest.(Gloria TV)

    Zvone

    OdgovoriIzbriši
  13. Nadovezao bih se na gornje citate potpisane sa L . 1. Kor 6 , 12 Sve mi je dopušteno ... - Ali sve nije korisno. 2. Tim 4 ,1-4 Zaklinjem te - pred Bogom i Kristom Isusom koji će suditi žive i mrtve - i njegovim dolaskom i njegovim kraljevstvom : propovijedaj riječ - pristupi k vjernicima - bilo da im je zgodno , bilo nezgodno - kori , prijeti ,opominji u svoj strpljivosti i svakoj vrsti pouke. Jer doći će vrijeme kad ljudi neće podnositi zdrave nauke , nego će prema svojim strastima sebi nagomilati učitelje da im škakljaju uši , te će odvratiti uši od istine , a okrenut će se bajkama. Ez 33 , 9 Ali ako bezbožnika opomeneš da se vrati od svojega zloga puta , a on se ne vrati sa svojega puta ; on će umrijeti zbog svojega grijeha , a ti si spasio život svoj. Mt 7 , 21 Neće svaki koji mi govori : Gospodine , Gospodine ! ući u kraljevstvo nebesko , nego onaj koji vrši volju moga nebeskog Oca... Robelar

    OdgovoriIzbriši

Upute za komentiranje

Kako bi se razlikovali sugovornici, obavezno koristite neko ime ili nadimak koji možete dodati i na kraju komentara. Potpuno anonimni komentari najčešće se brišu.

Nijedan komentar objavljen na ovom blogu ne podrazumijeva ni u kojem stupnju prihvaćanje od autorâ ovog bloga mišljenja koja su u komentaru izražena.