subota, 14. veljače 2015.

Liber Gomorrhianus

U nizu članaka o homokrivovjerju, danas vam predstavljamo vjerojatno najvažnije povijesno djelo o ovoj temi. Knjiga o kojoj je riječ dostupna je na internetu na latinskom jeziku originala (Migne, PL CXLV, 159-190 ili transkribirano) i u prijevodu na francuski.



Sveti Petar Damjan (1007.-1072.), opat samostana Fonte Avellana te kasnije kardinal i biskup ostijski, bio je jedna od najistaknutijih ličnosti katoličke obnove XI. st. Njegova knjiga 'Liber Gomorrhianus' pojavila se oko 1049. u razdoblju kada je bila naširoko proširena pokvarenost, čak i u najvišim crkvenim krugovima. U tom spisu koji je uputio papi Lavu IX., Petar Damjan osuđuje izopačene navade svoga vremena jezikom koji ne zna ni za lažno milosrđe ni za kompromise.

Uvjeren je da je od svih grijeha najveća sodomija. Pojam je to koji uključuje sve protunaravne čine kojima se želi zadovoljiti spolni užitak razdvajajući ga od prokreacije. 'Ako se taj apsolutno sramotan i gnusan razvrat smjesta ne spriječi željeznom šakom' - piše - 'mač božanskog bijesa past će na nas, dovodeći mnoge do propasti'. 'Liber Gomorrhianus' sada je ponovo objavljen u izdanju kuće 'Edizioni Fiducia' (Rim, 2015., 10 €). Prijevod i bibliografiju napisao je Gianandrea de Antonellis, a uvod R. de Mattei. Prenosimo nekoliko odlomaka iz tog uvoda.

Katolička Crkva je organizam koji, poput svoga utemeljitelja Isusa Krista, ima intimno povezanu božansku i ljudsku narav. Međutim, za razliku od Isusa Krista koji je savršen ne samo u svom božanstvu, nego i u svom čovještvu, Crkva, sveta i bezgrješna, sastavljena je od ljudi podložnih grijehu. Ona nikada nije grješna, no unutar nje su jedni uz druge grješnici i svetci.

Bilo je trenutaka u njenoj povijesti kad ju je prožimala svetost i opet drugih kad je otpad njenih članova uzrokovao da padne u tminu, stvarajući privid kao da ju je Bog napustio. Međutim, to se nikada ne događa. Crkva nikada ne potone: prevladava najteže kušnje te nepobjediva napreduje kroz povijest prema Parusiji, konačnom trijumfu, na nebu i na zemlji, kad će se konačno sjediniti sa svojim božanskim zaručnikom. Ta je bogoslovna vizija bila vrlo jasna sv. Petru Damjanu kad je oko 1049. nakanio napisati 'Liber Gomorrhianus', knjigu u kojoj se ne boji podignuti veo sa sramote crkvenih ljudi svoga vremena.

Otada je prošlo tisuću godina, a do tada tisuću godina od smrti i uskrsnuća Kristova. Međutim, riječ Petra Damjanskog odjekuje danas kao i onda, na ohrabrenje i utjehu za sve one koji su se kao i on tijekom povijesti borili, trpjeli, vapili i nadali se. On je osjećao krhkost tijela, težinu grijeha, prolaznost zemaljskih stvari, neumitno približavanje smrti, no s povjerenjem se izručio milosrđu Božjemu i zadobio je nebesku nagradu. Od trenutka smrti je posvuda bio čašćen kao svetac.

Dante ga je smjestio u sedmo nebo među kontemplativce. Papa Lav XII. ga je počastio naslovom crkvenog naučitelja (konstitucija 'Providentissimus Deus' od 1. listopada 1828.). Nauk jednog crkvenog naučitelja blista po čistoći vjere i dubini znanja o teologiji i moralu. Obje značajke karakteriziraju sva djela sv. Petra Damjanskog, počevši s knjigom 'Liber Gomorrhianus' od koje ovdje želimo dohvatiti njen duh. Duh istine jer svetac nije odvratio lice kad se suočio s moralnom prljavštinom, nego je maknuo veo kojim su ostali crkveni ljudi htjeli sakriti zlo i tako je razotkrio izobličenost i strahotu zla. Nadnaravni duh, jer on nije bio zastrašen lažnim sudom svijeta, nego je sve vrjednovao u svjetlu božanskog i naravnog zakona.

Proročki duh jer nije samo identificirao zla, nego je i predvidio posljedice zala u društvu i u životu duša, te je ukazao na nužne lijekove koji su u životu milosti, pokore i borbe. Svoj jezik nije ublažio, već ga je učinio buktećim da pokaže sve svoje negodovanje. Nije se bojao iskazati svoju beskompromisnu mržanju prema grijehu i upravo je ta mržnja bila ta koja je raspalila njegovu ljubav za Istinom i Dobrom.

Danas, na početku trećeg tisućljeća od Kristova rođenja, svećenici, biskupi i biskupske konferencije raspravljaju o braku za svećenike, dovode u sumnju nerazrješivost bračne sveze između muškarca i žene te istodobno prihvaćaju uvođenje zakona za istospolni pseudobrak. Sodomija se ne smatra u nebo vapijućim grijehom, već je proširena u sjemeništima, kolegijima, crkvenim sveučilištima pa i unutar svetih zidova samog Vatikana.

'Liber Gomorrhianus' nas podsjeća da ima nešto gore od razvrata kojeg se prakticira i o kojem se teoretizira. To je šutnja onih koji bi trebali govoriti, ustezanje onih koji bi trebali intervenirati, sveza sudioništva koje nastaju među pokvarenima i onima koji pod izlikom izbjegavanja skandala šute i šuteći odobravaju. No, još je gore što crkveni ljudi prihvaćaju istospolnost koja se ne smatra gnusnim grijehom, već pozitivnom 'tenzijom' prema dobru, dostojnom pastoralnog prihvaćanja i zakonske zaštite.

U 'Relatio post disceptationem', sažetku prvog tjedna radova Biskupske sinode iz listopada 2014., jedan paragraf tvrdi da 'istospolne osobe imaju darove i kvalitete koje mogu ponuditi kršćanskoj zajednici', s pozivom biskupima: 'jesmo li u stanju prihvatiti te ljude, jamčeći im bratski prostor u našim zajednicama?'. Ta je skandalozna izjava izbrisana iz zaključnog izvještaja, no neki biskupi i kardinali, unutar i izvan sinodalne aule, ustrajali su na zahtjevu da se gleda na pozitivne aspekte protunaravnih zajednica, sve do izražavanja nade za 'kodificiranjem prava koja bi se mogla dati osobama koje žive u istospolnim zajednicama'.

Sveti Petar Damjan, jednostavni monah, i s još više razloga kao kardinal, nije se ustručavao optužiti čak i pape toga vremena zbog njihovih skandaloznih propusta. Hoće li čitanje knjige 'Liber Gomorrhianus' užeći duh sv. Petra Damjana u srcima nekih prelata ili laika, protresti ih iz pospanosti i nagnati da govore i djeluju?

Premda beskrajno udaljeni od svetosti i proročkog duha sv. Petra Damjana, usvojimo njegovo ogorčenje protiv zla, i riječima kojima završava raspravu obratimo se Vikaru Kristovu, Njegovoj Svetosti papi Franji, sada vladajućem, da intervenira tako da okonča doktrinarne i moralne skandale: 'Neka Vam pomogne Svemogući Gospodin, Prečasni Oče, tako da tijekom Vašeg apostolata bude uništena sva čudovišnost ovog razvrata, i da Crkva koja sada leži, mogne opet ustati u svoj svojoj snazi'.

http://www.corrispondenzaromana.it/roberto-de-mattei-il-liber-gomorrhianus-di-san-pier-damiani/

http://rorate-caeli.blogspot.com/2015/02/book-of-gomorrah-new-publication-of-st.html

Nema komentara:

Objavi komentar

Upute za komentiranje

Kako bi se razlikovali sugovornici, obavezno koristite neko ime ili nadimak koji možete dodati i na kraju komentara. Potpuno anonimni komentari najčešće se brišu.

Nijedan komentar objavljen na ovom blogu ne podrazumijeva ni u kojem stupnju prihvaćanje od autorâ ovog bloga mišljenja koja su u komentaru izražena.